Yurtdışı yükseköğretim kurumlarından yurt içindekilere yatay geçiş süreci nasıldır?

Birim yetkili kurullarının önerisi ve Senatonun kararıyla yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından yapılacak yatay geçişler için kontenjan belirlenebilir. Kontenjan belirlenmesi halinde her bir program için kurumlar arası yatay geçiş kontenjanının yarısını aşmayacak şekilde belirlenen yurt dışı yükseköğretim kurumları kontenjanları ile senato tarafından belirlenen başvuru şartları, kurumlar arası yatay geçiş kontenjanları ile birlikte Haziran ayının ikinci haftası sonuna kadar Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. Bu kontenjan ve başvuru şartları Rektörlükçe, Haziran ayının sonuna kadar Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına bildirilir.

Yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarına geçiş için, öğrencinin bu Yönergenin on birinci maddesinin ikinci fıkrasında belirlenen kurumlar arası yatay geçiş başarı şartları aranır.

Tıp Fakültesi’ne yurt dışından yatay geçiş başvurularında, başvuruda bulunan öğrencilerden son olarak öğrenim görmüş oldukları fakülteleri, Dünya Tıp Eğitimi Federasyonu (WFME:World Federation for Medical Education) veya Avrupa Yükseköğretim Kalite Güvence Ajansı (ENQA:European Associationfor Quality Assurance in Higher Education) tarafından tanınan kuruluşlarca akredite edilmiş olanlara öncelik verilir.

Yurt dışı üniversitelerden yapılan başvurularda, öğrencinin yurt dışında öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumunun ve eğitimin yapıldığı programın, ön lisans veya lisans diploma vermeye yetkili bir kurum olarak, Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınması ve kayıtlı olduğu diploma programının, yatay geçiş için başvurduğu önlisans veya lisans diploma programına eşdeğerliğinin ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilmesi şartı aranır.

Yurtdışında yükseköğretime başlayan öğrencilerin Türkiye’deki yükseköğretim programlarına geçiş başvurularının değerlendirilmesinde kullanılacak olan, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavlarındaki asgari puanlar ile bunlara eşdeğerliği kabul edilen sınavlar ve puanları, üniversite tarafından belirlenen yurtdışı yatay geçiş kontenjanları ile birlikte Yükseköğretim Kurulu tarafından ilan edilir.

Adayların, yatay geçiş başvurusu yapabilmeleri için en az ilan edilen puanlara sahip olması gerekir.

Üniversitenin uluslararası ortak diploma programına devam eden öğrencilerden, yurt dışındaki yükseköğretim kurumundan akademik başarısızlık nedeniyle ilişkisi kesilenler, yurt içinde eğitim gördüğü yükseköğrenimdeki başarı notu esas alınarak, bu Yönetmelikteki geçiş şartları çerçevesinde kendi yükseköğretim kurumunda veya başka bir yükseköğretim kurumundaki eşdeğer bir diploma programına yatay geçiş yapabilirler.

Uluslararası ortak diploma programından aynı üniversite veya başka bir üniversite bünyesinde aynı alanda yürütülen diğer uluslararası ortak programlara; uluslararası ortak diploma programlarından yurt içindeki diğer diploma programlarına veya yurt içindeki bir diploma programından uluslararası ortak diploma programlarına yatay geçişler bu Yönerge hükümlerine göre yapılır.

Özel öğrenci veya değişim programına katılan öğrencilerin kurumlar arası yatay geçiş yapmaları halinde sadece kayıtlı oldukları diploma programında kabul edilmiş olan dersler ve notları aktarılabilir.

Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti dâhil yurt dışında kurulmuş olan yükseköğretim kurumlarından yurt içindeki yükseköğretim kurumlarının başarı sıralaması şartı aranan programlarına yatay geçişe ilişkin olarak Yükseköğretim Kurulu tarafından ilave şartlar belirlenmiş ise bu şartlar da aranır. (26.06.2020 tarih ve 2020/11-4 sayılı Senato Kararıyla eklenmiştir.)